Кои са бариерите пред междусекторното сътрудничество и как да ги преодолеем?
Започна серия от семинари на Ноу-хау Център под общата тема „Междусекторното сътрудничество – условие за изпълнение на Европейска гаранция за детето“.
Европейската гаранция за детето е ключова инициатива, която цели защитата на основни права на няколко групи деца на по-добър стандарт на живот и образование, на достъп до качествени здравни и социални услуги. Българският план за изпълнението на тази политика подчертава важността на междусекторната координация в грижата и подкрепата за тези деца. Опитът ни обаче показва, че постигането на такава координация все още е много трудно, особено при случаите на деца с комплексни потребности или т. н. „трудни случаи“.
Серията от семинари представя резултати от наша партньорска инициатива, създаваща култура на доверие и взаимна подкрепа между специалисти от различни сектори – “Всяко дете – пълноценен член на общността“ във Велико Търново.
Трудният случай и неговите (не)оценени потребности
Първият семинар, озаглавен „Трудният случай и неговите (не)оценени потребности“, беше посветен на междусекторната оценка и основните бариери пред нея. Това са страховете на специалистите от:
- Случая на „трудното дете“;
- Родителите – те самите са жертва на разрушителни модели на поведение;
- Понасянето на негативи, защото работата по трудните случаи не винаги води до бърз и съществен резултат;
- Другите сектори;
- Властта на контролните органи;
- Партийните назначения.
Тези страхове превръщат оценката в административен процес, който изключва детето и семейството и не води до разбиране на случая и развитие на отношения с хората, участващи в него (вижте материалите по темата и записа на уебинара).
Участниците в семинара постигнаха съгласие по основни проблеми, касаещи работата на различните сектори и създадоха група от съмишленици, които ще:
- адаптират документи за междусекторно сътрудничество през натрупания опит;
- въведат форми на подкрепа на специалистите в междусекторната работа чрез супервизия и обучения;
- представят добри практики в междусекторното сътрудничество.
Допълнителни изводи, по които се постигна съгласие са:
- Има необходимост от актуализация на съществуващи нормативни документи. Такъв например е „Алгоритъмът на взаимодействие между институциите в системата на предучилищното и училищното образование и дирекциите „Социално подпомагане“ за подкрепа на личностно развитие на децата и учениците“.
- Приемащото, включващо и подкрепящо отношение към децата и техните семейства се нуждае на първо място от подкрепа на специалистите, но не и санкции и авторитарно управление на секторите.
- Работата по случай изисква едновременно ясни отговорности на отделните специалисти, но и споделена отговорност в екипа. Това е темата и на следващия уебинар „Чий е трудният случай – на социалните или на училището?“, който ще се проведе на 20 юни от 14:00 ч. Линк за регистрация тук: https://forms.gle/WWFrae94fhCYQBSWA
НХЦ прилага следните материали:
Междусекторна супервизия за прилагане на Работа по случай
Инициатива Всяко дете – пълноценен член на общността
Презентации: https://knowhowcentre.nbu.bg/wp-content/uploads/2023/05/Всяко-дете-пълноценен-член-на-общността.pptx; https://knowhowcentre.nbu.bg/wp-content/uploads/2023/05/Презентация-Труден-случай-2.pdf; https://knowhowcentre.nbu.bg/wp-content/uploads/2023/05/algoritam-PPP.ppt
Свързани публикации:
mezhdkusektorno-satrudnichestvo-uslovie-za-prilagane-na-evropeiskata-garancia-za-deteto