Социална работа с деца в риск и техните семейства в системата за закрила на детето

Департамент „Здравеопазване и социална работа“, Нов български университет

СОЦИАЛНА РАБОТА С ДЕЦА В РИСК И ТЕХНИТЕ СЕМЕЙСТВА В СИСТЕМАТА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО

Департамент „Здравеопазване и социална работа“, Нов български университет

Цел на програмата:

Тази програма е разработена като следдипломна квалификация за специалисти, работещи или желаещи да работят в отделите за закрилата на детето. Целта й е да подготвя и развива кадри, които успешно да се включат в подкрепата и закрилата на деца в риск и техните семейства през системата на ОЗД в България. Програмата е практически ориентирана и предлага знания, умения и етични правила, които специалистът работник по закрила на детето е важно да усвои и да прилага в ежедневната си работа с клиентите, тяхното обкръжение и мрежата от институции  и услуги. Програмата интегрира съвременния национален и международен опит от практиката и научните изследвания от една страна с гледните точки на самите специалисти от системата за закрила на детето от друга за адекватните знания и умения, които трябва да владее специалистът от ОЗД, за да реализира настоящите политики за превенция и работа с най-уязвимите групи деца и семейства.

Специфичните групи деца и семейства, обект на програмата, са:

  • Деца, които живеят в риск от насилие и неглижиране, и техните семейства;
  • Деца, лишени от родителска грижа, и техните семейства;
  • Осиновени деца и семейства осиновители;
  • Приемни семейства и деца, настанени в приемни семейства;
  • Деца, въвлечени в родителски конфликти, и техните семейства;
  • Деца с дълга история на премествания в услуги и техните семейства;
  • Деца в риск или отпаднали от училище и техните семейства;
  • Деца със зависимости и техните семейства;
  • Деца в конфликт със закона и техните семейства;
  • Деца, жертва на трафик, физическо, психологическо и сексуално насилие, и техните семейства;
  • Деца с и семейства на деца с увреждания (физически, интелектуални, ментални);
  • Деца, представители на различни етнически групи и култури, и техните семейства;
  • Деца и семейства, живеещи в бедност;
  • Деца на родители, които работят в чужбина, и техните семейства;
  • Малолетни и непълнолетни родители и др.

Осигуряване на адекватност и стандарти:

Програмата е разработена на базата на опита на екипа от преподаватели от двугодишно обучение и супервизия на специалистите от Отделите за закрила на детето в три пилотни региона – Стара Загора, Сливен и Бургас, по пилотиране на „Европейска гаранция за детето“ на УНИЦЕФ – България. Системата от курсове в тази програма е преминала също така и през обсъждания и рецензии на специалисти от ОЗД, РДСП, услуги в общността, университетски звена и други.

Програмата е предназначена както за  хора с опит от работа с деца и семейства в риск, така и за специалисти от други области, мотивирани да усвоят умения за работа с деца в риск и координиране на услуги за деца в риск в Отделите за закрила на детето в страната.

Курсове:

Програмата е съставена от 10 курса от по 30 академични часа. Учебният план включва следните курсове:

  1. Политическа и правна рамка в работата на ОЗД.
  2. Основни теории в работата по случай на деца в риск и техните семейства.
  3. Оценка на случая и документиране.
  4. Изграждане на отношения с клиента и договаряне.
  5. Работа по случай – оценка, интервенции и насочване.
  6. Работа със специфични групи деца в риск и техните семейства.
  7. Рискови фактори и превенция на раздялата на децата и семействата.
  8. Работа с общности и работа с различието.
  9. Координиране на случая в междуинституционален екип.
  10. Практика под супервизия.

На първо място програмата въвежда цялостната европейска и национална политическа, правна, методическа рамка, която организира системата за закрила на детето и дефинира ролята и мястото на специалистите от ОЗД в тази система. Този вид знания са ключови както за ежедневната компетентна работа на специалистите, така и по отношение на поддържането на здравословни граници на собствената роля във взаимодействието с другите страни в процеса на закрила и подкрепа.

Следва въвеждането на рамката от теоретични парадигми и научни изследвания, които създават общия език на специалистите при оценката, интервенциите, насочването към услуги, управлението и координирането на случая.

Друга част от курсовете се фокусира главно върху динамиката на отношения с клиентите в ролята на специалист по закрилата на детето, като от една страна се преминава през целия процес на работа по случай, а от друга се обръща специално внимание на отделни групи деца и семейства в риск, които са типични и трудни за работа в практиката на специалиста по закрила.

Системният подход, на който се основава концепцията за подготовка на специалисти в тази програма, предполага развиване на умения у специалистите за работа с различни общности и с мрежата от институции и услуги.

В последния си курс програмата предлага супервизия по конкретни случаи на клиенти с цел упражняване на усвоените в предходните курсове знания и умения. В курса се въвеждат знания за супервизията като метод за подкрепа, учене и развитие на специалистите и принципите, на които се основава работата под супервизия.

Формат на уроците в курсовете:

Всички уроци в теоретичната си част включват следната структура:

  • Дефиниции на основните понятия.
  • Съвременно състояние на проблема.
  • Съвремненни модели на работа.
  • Роля на ОЗД.

В практическта си част уроците включват:

  • Решаване на казуси от практиката.
  • Дискусии по темите при практическото им приложение.
  • Запознаване с актуални изследвания, относно работата в ОЗД и дискусия.

Методиката на работа в курсовете предполага представяне на материята на достъпен език и включването на интерактивни и преживелищни методи за учене, както и задачи за самостоятелна индивидуална или групова работа на студентите.

Курсовете в програмата са едносеместриални, но разпределението им може да се случи в два или повече семестри спрямо спецификите на обучаваната група специалисти и съществуващите академични изисквания.

Програмата е гъвкава и съдържанието на отделните теми може да се адаптира спрямо специфичните потребности на конкретните специалисти от ОЗД и нивото на тяхната предварителна подготовка – новопостъпили или с опит от работа в системата за закрила на детето; с академична степен от помагащите професии, без такава степен или с образование от други професионални области.

Литературата към всяка от темите ще се предложи от конкретните автори на курсовете, като се разделя на основни и допълнителни източници и включва литература на български и чужди езици.

Според настоящите изисквания за акредитация към всеки от предложените курсове са включени необходимият брой часове за самостоятелна работа на обучаваните и консултации с преподавателите.

 

СПЕЦИАЛНОСТ И ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ:

Професионално направление: 3.4 Социални дейности

Професионална квалификация: Специалист, закрила на детето

 

КОМПЕТЕНЦИИ НА ЗАВЪРШИЛИТЕ ПРОГРАМАТА:

Цел на програмата е студентите да придобият знания и умения за:

  • Познаване, приемане и прилагане на принципите на социалната работа;
  • Прилагане на метода „Работа по случай“;
  • Работа в мултидисциплинарни и междуинституционални екипи;
  • Разбиране динамиката на отношенията с клиента и адекватно партниране;
  • Координиране на отношенията в мултидисциплинарния екип;
  • Вникнване във философията и етичните стандарти на съвременната практика за работа с деца и семейства в риск;
  • Усвояване на знания за етапите на развитие при децата и юношите и за партниране на техните семейства при нужда;
  • Прилагане на съвременни подходи за превенция на сериозни и множество рискове при различни групи деца и семейства;
  • Критично осмисляне и гъвкаво прилагане на политиките в областта на закрилата и подкрепата на деца в риск и техните семейства;
  • Създаване на позитивна професионална самооценка и разбиране статута на специалиста от ОЗД.

ДИПЛОМИРАНЕ:

Завършването на програмата става с полагане на държавен изпит /теория и практика/.

 

ПРОФЕСИЯ И ВЪЗМОЖНИ ЗАЕМАНИ ДЛЪЖНОСТИ:

Завършилите програмата могат да практикуват като помагащи специалисти в системата за закрила на детето.

 

ТАКСИ И ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ:

Семетриална такса: 1 100 лв.

Програмата е с продължителност 2 семестъра.

Линк към сайта на НБУ за програмата с информация за срокове за записване за календарната учебна година: https://cpo.nbu.bg/bg/profesionalno-kvalifikacionni-programi/socialna-rabota-s-deca-v-risk-i-tehnite-semejstva-v-sistemata-za-zakrila-na-deteto?fbclid=IwY2xjawIGuO1leHRuA2FlbQIxMAABHdkQYChKHwuztBJr-0Ctblhd5T6TBxrZ_VoucZsKoF2mFrhlUbuAwy5ezg_aem_Xa7fAxi-9pnFI6L4On76Hw


За допълнителна информация за програмата и консултиране на кандидат-студенти:

Д-р Галина Маркова – тел: 0882 441 271; ел. поща: galina.markova.khc@gmail.com

Др Антоанета Матеева – тел: 0898 970 582; ел. поща: mateeva.antoaneta@gmail.com

Д-р Радостина Антонова – тел: 0888 770 281; ел. поща: radostina@knowhowcentre.org

Related Courses

Translate »