Нашата работа

,

Какво да направим за да живеем всички добре в пъстър свят?

През септември екипът на Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца се включи в обучителната програма „Заедно в пъстър свят“ (Embracing Diversity), разработена от международната асоциация „Стъпка по стъпка“ (ISSA). 

ISSA е водеща международна общност за учене, задвижвана от доказани експерти в областта на ранното детство в Европа и Централна Азия. В основата на дейността ѝ стоят принципите на приобщаване и равнопоставеност, както и застъпничеството за цялостни и интегрирани системи, политики и висококачествени услуги за всички малки деца.

Програмата е елемент от един цялостен модел за професионална квалификация и подкрепа на образователни специалисти в предучилищното и училищното образование. Тя се провежда от фондация „Тръст за социална алтернатива“, която притежава лиценз за разпространение на модела в България от 2017 г. насам.

Провокиране на личното преживяване

„Заедно в пъстър свят“ заявява амбицията да бъде много повече от обучение. Нейната цел отива отвъд трансфера на специфично знание насочено към специалисти и лица, които са пряко или непряко ангажирани с грижата и закрилата на децата. Провокирането на лично преживяване, което води до личностна трансформация е това, което е в основата ѝ. Това е така, защото без осъзнаване на присъщите ни отговорности за влияние, дори и с най-високата професионална квалификация, трудно бихме успели да въздействаме автентично върху социалната среда така, че да създадем истинска култура на междуетническа сплотеност и включване.

През влизането в индивидуални и групови роли участниците изследваха теми като персонална и групова идентичност, принадлежност към малцинство или мнозинство, скритите и видимите аспекти на културите – символично, поведенческо и конкретно ниво за изразяване на културни специфики.

Непълен и често едностранчив опит – в основата на предразсъдъците

Участниците бяха предизвикани да направят и дълбока рефлексия на своя собствен опит, ценности и убеждения, които създават уникалната идентичност на всяка една личност. Бяха разшифровани механизмите, по които се появяват предразсъдъците и се създават стереотипите – през различни неоправдани заключения и обобщения относно възприемането и тълкуването на събития и персонажи, които се основават на непълен и често едностранчив и субективен опит.

Нагласите на значимите възрастни са ключови за формиране на предразсъдъци у децата

Програмата включи и прожекцията на филма „Да живее България“ на Адела Пеева. Той предизвика бурни емоционални реакции и постави въпроса за формирането на нагласите и ценностите у децата, които те възприемат чрез имитиране на възрастните и заобикалящата ги среда. Дълбоко смущаващите документални кадри от филма ясно показаха, че посланията и нагласите на значими възрастни – родители, учители и други авторитети имат ключово влияние върху вида и интензитета на предразсъдъците, които децата формират.

В този смисъл участниците бяха провокирани да мислят за личния им принос за противодействие на подмяната на историческите символи и наративи, а също и за това как в българското училище да не бъде допускана етническа дискриминация. Защото толерирането на крайни, човеконенавистнически убеждения и идеологии в образователната среда под формата на „различни мнения“ повече от очевидно създава опасност за децата, насърчава насилието и по смисъла на Закона за закрила на детето следва да бъде санкционирано.

Така че, докато търсим отговора на въпроса какво да направим за да живеем всички по-добре в един пъстър свят, е добре да осъзнаем значението на колективната отговорност и лидерство, което от своя страна ни поставя един дълбоко морален проблем.

Вторият модул от обучителната програма предстои. Той ще продължи работата с различните специалисти, ангажирани в полето на детската грижа и закрила, за да ги подпомогне в осъзнаване на отговорностите, които носят и капацитета за трансформация на социалната среда, който притежават.

Translate »