Нашата работа

, ,

Как подкрепяме родители от ромски общности да се грижат по най-добрия начин за децата си?

Ако всички се чудите защо млади роми, които завършват висше образование, не се припознават с общността си и опитват да крият произхода си, една от основните причини е, че някъде между тези два свята детето започва да се идентифицира с по-добре позиционираната общност в пирамидата на обществото ни. …За да получава по-добри възможности това дете прави съзнателното или несъзнателното решение да се откажe от общността, да се откажe до голяма степен от миналото, приятелите, семейството, когато завърши образованието си.

Михаил Мишев

 

Съвременните родители се сблъскват с много предизвикателства. Те могат да са от финансово естество, като например намирането на постоянна и добре платена работа, което затруднява осигуряването на необходимите средства за отглеждане на децата; трудности при кандидатстването за училища и навигиране в образователната система; липса на достатъчно достъпна или подходящо подадена подкрепа как да се ангажират или как да съпровождат децата си в учебния процес; липса на достатъчно добри социални умения и доверие в комуникацията с учители и специалисти, което затруднява родителите в търсенето на помощ и ресурси за децата им; емоционален стрес, свързан с отглеждането на децата, особено в условия на икономическа и социална несигурност.

Тези трудности подчертават необходимостта от подкрепа и ресурси за всички родители, за да могат да осигурят по-добри условия за развитие на децата си.

Има обаче и допълнителни трудности, специфични за родителите от ромските общности.

Настоящият уебинар се спира върху някои от тези трудности, като допълва и други – специфични за родителите от ромските общности, а именно:

  1. Социалната и икономическа изолация: Много ромски семейства живеят в изолирани квартали с ограничен достъп до ресурси и услуги, което увеличава риска от бедност и социално изключване. Статистиката показва, че около 70% от децата в ромските общности са изложени на риск от израстване в бедност.
  2. Неподходящите жилищни условия: В много случаи, условията на живот не са само неподходящи, но и вредни за физическото и психическото развитие на децата. Това затруднява родителите в осигуряването на безопасна и здравословна среда за отглеждане на децата.
  3. Трудностите при намирането на работа: Родителите от ромски произход често се сблъскват с етническа дискриминация при намирането на сигурна работа, но и преживяват стигматизация на работното място. Това ги поставя в ситуация на постоянен финансов и емоционален стрес и несигурност относно осигуряването на основни нужди за семейството.
  4. Дискриминация и стигматизация: Децата от ромски произход често се сблъскват с дискриминация в образователната система, което води до допълнителни трудности при интеграцията им в обществото. Родителите се опитват да защитят децата си от негативните стереотипи и да им осигурят по-добри възможности за образование.
  5. Липса на социални умения: Родителите и децата често нямат необходимите социални умения, които да им помогнат да се справят с предизвикателствата на живота в по-широкото общество. Това може да бъде свързано с недостатъчното образование и опит, което затруднява родителите в подкрепата на децата си в образователния процес.

Тези предизвикателства изискват комплексни интервенции и подкрепа от страна на специалисти и общността.

В проведения на 10 октомври онлайн семинар на тема „Как подкрепяме родители от ромски общности да се грижат по най-добрия начин за децата си?“ се включиха повече от 50 участника от различни места в България. Семинарът се фокусира върху работата с деца и родители от ромските общности. 

Участниците изследват многостранните причини за трудността в практиката да има синхрон в действията на деца, родители, общност и училище. Подчертава се необходимостта от активно включване на родителите в образователния процес, добрата комуникация между родители и специалисти, за да се постигнат по-добри резултати за децата. Обсъждат се добри практики и предизвикателства, свързани с успешната интеграция на ромските деца в образователната система, както и в по-широкото общество като цяло, и важността на сътрудничеството между учители и родители. В заключение, участниците изразяват желание за разработване на нови съвместни инициативи, в които активна позиция и действия да имат и самите родители от общността.

Обратната връзка от участвалите в проведения семинар дава и идеи за продължаване на разговора в следните насоки:

  • Продължаване на същата тема в последващи  семинари
  • Ролята на училището за взаимодействие с ромската общност
  • Работа с деца със зависимости и/или злоупотреба с ПАВ
  • Как функционира Системата за закрила на детето?
  • Конкретни добри практики в работата с ромски семейства
  • Пресечни точки между проблемите на различни уязвими групи
  • Родителски конфликти
Translate »